Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    České strojaře zajímá vodík – jako palivo i jako byznys

České strojaře zajímá vodík – jako palivo i jako byznys

Publikováno: 14.7.2017
Rubrika: Zajímavosti

K nejzajímavějším současným vývojovým úkolům patří vodíkové technologie. Vodík je stále častěji označován za zdroj energie budoucnosti a patří k obnovitelným zdrojům, které lze získávat z vody. O vodíkových technologiích a aplikacích vodíku v energetice a dopravě diskutovali ve středu 25. května v Ostravě zástupci českých i zahraničních firem, vědy a členů Národního strojírenského klastru (NSK) v rámci 11. ročníku konference STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017 – „Vodíkové technologie – příležitosti pro české strojírenství“. Vodíkové technologie jednoznačně představují velkou příležitost pro tuzemské strojírenství už jen proto, že jsme jednou z mála zemí na východ od Německa, které vodík a jeho využití zahrnuly do svých strategických energetických plánů.

Na konferenci pořádané NSK zazněly veškeré podstatné informace, které se využití, skladování, přepravě a aplikací vodíkových technologií u nás a ve světě týkají.

Odborný program zahájil prezident Národního strojírenského klastru Ing. Jan Světlík, který v budoucnost vodíku ve strojírenství věří. „Vodík je něco, co je dnes absolutně neprobádáno. Vodíkové technologie jsou rychle rozvíjející se obor, kde se může uplatnit řada firem. Je to palivo budoucnosti, a jelikož se na našich konferencích snažíme dívat se vždy daleko dopředu, zvolili jsme jej jako téma letošního jedenáctého ročníku“.

Samostatnou kapitolou je vodíkový program pro budoucnost strojírenské skupiny Vítkovice. „Vodíkový program jsme ve velkém rozjeli loni a je výsledkem vlastního vývoje a inovací. Místo fosilní a jaderné energetiky přicházejí v Evropě na řadu decentralizované chytré energetické sítě, pro které již nabízíme nové technologie na bázi bioCNG a vodíku, plus technologie pro využívání energií z větru a z vody,“ vysvětlil Ing. Libor Witassek, generální ředitel, VÍTKOVICE, a. s.

Podle něj je skupina na projekty s vodíkem připravena a její specializovaná firma by mohla hrát i roli tzv. systémového integrátora, který skloubí existující i nové technologie do komplexního řešení pro vodíkovou energetiku či dopravu. „V tuto chvíli máme již zaregistrovánu ochrannou známku Vítkovice Blue Planet, která označuje ekologické technologie s využitím nejen vodíku, ale i CNG, bioCNG a dalších přírodních zdrojů,“ dodal Witassek s tím, že tyto technologie je již dnes možné dodávat z Vítkovic na klíč.

Vodík je výborný zdroj energie a také palivo budoucnosti. Synergie nízkoemisních technologií dokáže zajistit energeticky soběstačné regiony na bázi ekologických zdrojů. Ve své přednášce to potvrdil i Michal Kocůrek z EGU Brno, který všem přítomným vyčíslil náklady na vodíkovou dekarbonizaci energetiky. Využití vodíkových technologií, jejich koncepci, aktuality a bariéry rozvoje zase představil Ing. Aleš Doucek z ÚJV Řež, HYTEP ČR.

Klasickou otázkou v rozvoji vodíkových technologií v ČR je otázka úlohy státu. Jeho postoje přijel do Ostravy vysvětlit Mgr. Jan Bezděkovský z Odboru strategie, Ministerstva dopravy ČR. Přítomným představil právě vrcholící studii „Využití vodíku v dopravě v ČR“ jejíž součástí je i simulace budoucího stavu poptávky a nabídky vodíku na trhu v Česku. Zatímco stát plánuje dotovat výstavbu prvních dvou nebo tří plnicích vodíkových stanic, strojaři, kteří mají vodíkové technologie připraveny od skladování přes distribuci, by byli radši, kdyby stát raději dotoval nákup vozidel na vodíkový pohon. „Sledujeme trendy na západ od našich hranic a tam se touto cestou nevydali. Nebudeme dělat výjimku,“ hájí rozhodnutí státu Bezděkovský. „Je to stará bajka o tom, co bylo dříve, jestli slepice, nebo vejce. Zatímco jsme technologie CNG dostali na trh bez účasti státu, který se rozhodl dotovat LPG, přesvědčili jsme manažery automobilek, že je to krok správným směrem a spotřeba CNG nám strmě roste. Nevidím ale důvod, proč by zde měly být dotovány vodíkové plnicí stanice, když zde žádná auta na vodíkový pohon prodávána nejsou,“ oponuje prezident klastru Světlík.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2017

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

CZ-AUTO očekává za rok 2016 tržby přes půl miliardy korunCZ-AUTO očekává za rok 2016 tržby přes půl miliardy korun (860x)
CZ-AUTO, specializovaná divize strojírenské společnosti Česká zbrojovka očekává za rok 2016 tržby okolo 515 milionů koru...
Jak nakupovat vláknové lasery a ohraňovací lisy?Jak nakupovat vláknové lasery a ohraňovací lisy? (849x)
Pokud se chystáte na nákup nového vláknového laseru nebo ohraňovacího lisu, měli byste si před samotným výběrem ujasnit ...
ROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNGROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNG (844x)
Bohumínská společnost ROCKWOOL, výrobce izolací z kamenné vlny, investovala 25,5 mil. Kč do pořízení vysokozdvižných voz...

NEJlépe hodnocené související články

Poruchy průmyslových podlahPoruchy průmyslových podlah (5 b.)
Problematika průmyslových podlah je v současnosti poměrně často skloňované téma. Průmyslové podlahy jsou podstatnou souč...
ROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNGROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNG (5 b.)
Bohumínská společnost ROCKWOOL, výrobce izolací z kamenné vlny, investovala 25,5 mil. Kč do pořízení vysokozdvižných voz...
Tenzometrické hřídele ze Sviadnova hlídají správnou váhu po celém světěTenzometrické hřídele ze Sviadnova hlídají správnou váhu po celém světě (5 b.)
Huisman ze Sviadnova navrhuje a vyrábí nejenom obrovská a komplexní zařízení, jako jsou lodní jeřáby nebo vrtné soupravy...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (8x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
EURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictvíEURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictví (3x)
Až za dva roky píšťalka rozhodčího zahájí první utkání ze série evropského fotbalového šampionátu EURO 2012, budou mít z...
Aktuální číslo časopisu
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
pozemních staveb?
Potom využijte možnosti registrace
za akční cenu 300,-/rok

do Katalogu firem.

Google

Zavřít [x]