Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Montáž konstrukcí    Deflector pro projekt ARIANE 6

Deflector pro projekt ARIANE 6

Publikováno: 2.11.2017
Rubrika: Montáž konstrukcí

Evropská kosmická agentura v současnosti používá pro vynášení satelitů tři druhy raket. Vega pro lehké náklady, Sojuz pro středně těžké a Ariane 5 pro náklady těžké. Všechny tři typy nosičů startují z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Z důvodu větší úspornosti provozu, nižších nákladů na vynášení satelitů a také na kompletní nezávislosti Evropy (států Evropské Unie) byl přijat projekt vývoje rakety Ariane 6. V rámci tohoto projektu získala firma MCE Slaný zakázku na dodávku deflectoru.

Deflector je konstrukce, která je umístěna v podzemí, ve startovací ose rakety a slouží k rozrážení plynů raketových motorů při startu. Na obr. 1 je zobrazeno celé startovací zařízení. Montážní hala, kde bude raketa sestavena z jednotlivých segmentů, ustavena na transportní paletu a vyvezena spolu se startovací věží na místo startu. Deflector je umístěn pod raketou v hloubce –25 m a rozráží plyny do dvou výfukových kanálů. Hmotnost konstrukce je 600 tun, celková hmotnost dodávky včetně náhradních dílů bude 800 tun. Rozměry zařízení činí 16 × 16 × 9 m. 

V době startu je konstrukce vystavena náročným podmínkám, i když celková doba startu od zážehu motorů po odlet ze startovacího prostoru nebude delší než 45 – 50 s. Teplota povrchu deflectoru v kritických místech bude dle teplotních simulací až 3 000 °C, tlak v prostorech kanálů přesáhne 10 barů a při zášlehu raketových motorů dosáhne expanzní rychlost plynů trojnásobné rychlosti zvuku.

Konstrukce deflectoru je řešena kombinací svařovaných a šroubovaných prvků. Základem je nosná profilová konstrukce, na které jsou umístěny segmenty krycího pláště. To zajistí jednak možnost dilatace celé konstrukce z důvodu tepelné roztažnosti, tak i rychlou výměnu opotřebovaných dílů krycího pláště. Celé zařízení je pak doplněno soustavou rozvodů chladící vody a zkrápěcích trysek.

Konstrukce musí být po výrobě v závodě kompletně předmontována, budou kontrolovány zejména přesahy mezi krycími segmenty, které nesmí být větší než 2 mm a bude provedena tlaková a průtočná zkouška chladících rozvodů. Poté bude zařízení zdemontováno, naloženo do kontejnerů a přepraveno na kosmodrom v Kourou, kde bude v podzemí opět smontováno.

Na tomto odkazu můžete najít jak vizualizaci projektu, tak i výstavbu základů celého startovacího zařízení s již viditelnými základy výfukových kanálů: zdroj youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=yYZiCdhQeSE 

Z podkladů společnosti MCE Slaný s. r. o.

Deflector for ARIANE 6 Project
Nowadays, the European Space Agency uses three types of rockets to bring satellites up to the space. Vega is used for light cargos, Sojuz for mid-heavy ones and Ariane 5 for heavy cargos. All the three types of carriers launch from a space port in Kuorou in French Guaiana. The Ariane 6 Project has been commenced due to the better economy of operation, lower costs of satellite carrying and complete independence from Europe (European Union states). Within the Project, a contract for the supply of deflectors has been awarded to the company MCE Slaný.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Obr. 1 – Kompletní startovací zařízeníObr. 2 – Konstrukce deflectoru (zobrazen okrově) v podzemí pod raketou.Obr. 3 – Vizualizace projektu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Konstrukce výsuvné střechy stadionu Krestovsky v Sankt-PetěrburguKonstrukce výsuvné střechy stadionu Krestovsky v Sankt-Petěrburgu (1017x)
Konstrukce pohyblivé střechy je součástí nového stadionu, který vznikl pro nadcházející mistrovství světa ve fotbale v r...
Hörmann – to jsou i technicky náročné průmyslové projektyHörmann – to jsou i technicky náročné průmyslové projekty (278x)
Multifunkční objekt, který v sobě spojuje administrativní, komerční i rezidentní funkci byl realizován v pražské Libni. ...
Minimum vnitřních sloupů maximalizuje skladovací kapacitu halMinimum vnitřních sloupů maximalizuje skladovací kapacitu hal (262x)
Stejně jako hokejové stadiony LLENTAB nemají vnitřní sloupy, tak i logistické haly se díky konstrukčnímu řešení LLENTAB ...

NEJlépe hodnocené související články

Nová vodní linka Ústřední čistírny odpadních vod v Praze dokončenaNová vodní linka Ústřední čistírny odpadních vod v Praze dokončena (5 b.)
Po necelých třech letech od zahájení se dne 19. září 2018 za účasti primátorky hlavního města Prahy Adriany Krnáčové kon...
Nový montovaný showroom Praha‑RuzyněNový montovaný showroom Praha‑Ruzyně (5 b.)
Nedaleko letiště Václava Havla na příjezdu k terminálu 3 se nachází nový montovaný showroom, který má na svědomí společn...
Marlenka má nový sklad s kapacitou 1 821 paletMarlenka má nový sklad s kapacitou 1 821 palet (5 b.)
Frýdeckomístecký výrobce medových dortů Marlenka rozšířil stávající areál o chlazený sklad hotových výrobků, sklad obalů...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...
Ocelové konstrukce lanové dráhy na SněžkuOcelové konstrukce lanové dráhy na Sněžku (1x)
Zatímco v minulém vydání KONSTRUKCÍ jsme se věnovali využití dřeva na stavbě nové lanové dráhy na Sněžku, v tomto čísle ...
Aktuální číslo časopisu
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
pozemních staveb?
Potom využijte možnosti registrace
za akční cenu 300,-/rok

do Katalogu firem.

Google

Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Hořice - lávka přes I/35

Hořice - lávka přes I/35