Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Architektura    Jak vypadá divadlo pro 21. století?

Jak vypadá divadlo pro 21. století?

Publikováno: 30.3.2009
Rubrika: Architektura

Jak by mělo vypadat divadlo v 21. století? Jakou by mělo v současné společnosti zastávat funkci? A jak by se mělo začlenit do stávajícího městského organismu? To jsou některé z otázek, na které hledali odpovědi studenti architektury z pěti středoevropských zemí během workshopu „Divadelní architektura – vize a možnosti“, jenž se konal ve dnech 18. – 20. března 2009 ve slovinské Lublani. Díky projektu pražského Národního divadla TACE – Theatre Architecture in Central Europe se ho zúčastnilo i 30 studentů z českých architektonických škol. Společně s kolegy z Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska řešili nesnadné zadání – návrh nového divadla pro Lublaň, které by se vhodně začlenilo do historického centra města a zároveň splňovalo všechny požadavky na moderní divadelní provoz.

Třídenní pracovní pobyt v Lublani byl úvodní událostí workshopu. Studenti se seznámili s urbanistickou a historickou situací města, do něhož budou po celý letní semestr navrhovat „Divadlo pro 21. století“. Součástí setkání byla exkurze za staršími i novějšími architektonickými památkami Lublaně, přednášky o architektuře i divadle a především intenzivní práce na zadání projektu.

Workshop koncepčně připravil přední slovinský architekt a pedagog na lublaňské fakultě architektury Vojteh Ravnikar. Ve spolupráci s vedením města a Slovinským divadelním muzeem v Lublani byla pro nové divadlo vybrána parcela v samém centru metropole, která je už několik desetiletí předmětem úvah architektů a urbanistů. Jedná se o nezastavěný vnitroblok poblíž náměstí Kongresni trg, které na začátku čtyřicátých let 20. století upravil slavný slovinský architekt Jože Plečnik. Plečnik v Lublani zanechal svou výraznou stopu i na jiných místech. Vedle řady budov, které zde postavil, je rovněž autorem úprav mnoha veřejných prostorů a podílel se také na vytváření moderního urbanismu města. I s jeho odkazem se studenti při navrhování nového divadla museli vypořádat. Vybraná parcela totiž leží na konci Plečnikem vymezené městské osy ulic Emonska a Vegova.

Další velkou výzvou workshopu bylo řešení vlastního divadelního prostoru. Studenti měli možnost během dvou večerů vyslechnout řadu přednášek, které se této problematice věnovaly. Ředitel Slovinského divadelního muzea a současně významný slovinský básník a dramatik Ivo Svetina studenty seznámil s historií a současností divadla ve Slovinsku. Neméně významná slovinská scénografka Meta Hočevar, českému publiku známá například z Pražského quadriennale 2007, se pokusila odpovědět na otázky „Co je to divadlo?“ a „Jak má vypadat prostor pro představení?“. Přednášky praktikujících divadelníků Tomaže Toporišiče, Barbary Novakovič a Janeze Janšy se věnovaly především divadlu v netradičních prostorech.

Při práci na projektu byli studenti rozděleni do skupin, složených z různých národností. Byli tak nuceni konfrontovat své názory a představy s kolegy, kteří mají zkušenost nejen s jiným způsobem výuky na své škole, nýbrž vycházejí i z jiné historické situace a jsou zvyklí na jiné přijímání současné architektury ve své zemi. Při řešení úkolu byli studentům konzultacemi nápomocni pedagogové zúčastněných fakult architektury: Péter Klobusovszki (BME, Budapešť), Jakub Kynčl, Vítěžslav Nový, Jan Sochor (VUT, Brno), Ksenia Piątkowska (Politechnika Gdańska, Gdańsk), Jacek Rybarkiewicz (Politechnika Śląska, Gliwice), Jiří Suchomel (TU, Liberec), Marek Teska (ČVUT, Praha), Imro Vaško (VŠVU, Bratislava), Marusa Zorec (Univerza v Ljubljani, Lublaň). Na konci workshopu studenti výsledky své práce představili při krátké prezentaci pomocí modelů, skic, posterů a počítačových vizualizací.

Workshop „Divadelní architektura – vize a možnosti“ je součástí víceletého projektu TACE – Theatre Architecture in Central Europe (Divadelní architektura ve střední Evropě). Jeho hlavním organizátorem je Národní divadlo v Praze, které spolupracuje s dalšími divadelními institucemi z Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska. Cílem projektu je zmapování minulosti a současnosti divadelní architektury a rozpoutání mezinárodní diskuse o tomto fenoménu, který byl až dosud poněkud opomíjen. O všech aktivitách projektu informuje webová stránka www.theatre-architecture.eu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Sykora Home PrahaSykora Home Praha (859x)
Architektonicky zajímavý reprezentativní obchodní dům firmy SYKORA, spol. s r. o. členěný na třípodlažní obchodní prosto...
Galerie Grand Prix BrnoGalerie Grand Prix Brno (839x)
DIPLOMOVÉ PRÁCE MLADÝCH ARCHITEKTŮ V. - V minulém vydání Konstrukcí jsme zavítali s architektonickým návrhem do Brna. V ...
Most ako Annelida (835x)
Jednou z mojich srdcových záležitostí je mesto, v ktorom som žil a vyrastal. Ku ktorému neodmysliteľne patrí jeho krásne...

NEJlépe hodnocené související články

Nové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemiNové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemi (5 b.)
Návrh nového reprezentativního centra Vinařství Lahofer ve vinicích nad Dobšicemi u Znojma, vznikl v brněnském studiu Ch...
Polyfunkční centrum AFI VokovicePolyfunkční centrum AFI Vokovice (5 b.)
Budova Polyfunkčního centra AFI Vokovice je primárně administrativní budova, nabízející variabilní řešení kancelářských ...
Rekonstrukce Paláce ŠporkRekonstrukce Paláce Špork (5 b.)
Rekonstrukce Paláce Špork je příkladem řešení revitalizace souboru budov na území Pražské památkové rezervace. Původní p...

NEJdiskutovanější související články

Projekt Nové Vítkovice odstartovalProjekt Nové Vítkovice odstartoval (4x)
Bývalé ocelové srdce Česka – Ostrava, stojí na prahu dalšího monstrózního projektu. Nejde o nic menšího, než o rev...
Předsazená montáž oken a dveří (2x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...
Nákupno-zábavné centrum AUPARK KošiceNákupno-zábavné centrum AUPARK Košice (2x)
Navrhované Nákupno-zábavné centrum AUPARK Košice je kompozične rozdelené na dva stavebné objekty SO 101 a SO 102 a tri k...
Video

Google

Server Vodohospodářské stavby

Příklad rekonstrukce (sanace) vodojemu

Příklad rekonstrukce (sanace) vodojemu