Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Architektura    Parkovací dům Rychtářka v Plzni – první projekt PPP v provozu

Parkovací dům Rychtářka v Plzni – první projekt PPP v provozu

Publikováno: 21.9.2011
Rubrika: Architektura

Parkovací dům s komerčními prostory Rychtářka je prvním realizovaným projektem PP v České republice. Nová budova nabízí nejenom promyšlený systém parkování pro 447 vozidel, ale i přes jeho pragmaticky funkční využití nenásilně zapadá do okolní zástavby, sousedící s městskou památkovou zónou. Parkovací dům Rychtářka navrhli architekti ze společnosti
AVE architekt a generálním projektantem je architektonická a projekční kancelář HELIKA, a. s. Generálním dodavatelem je společnost BAK stavební společnost, a. s., investorem je společnost HERMO SA Parking Plzeň, a. s. Investice do stavby dosáhly 351 milionů korun.

Projekt parkovacího domu Rychtářka je situován na pozemku, který sousedí s městskou památkovou zónou na okraji vnitřního města v ulici Truhlářská. Z tohoto důvodu byl objem stavby a její architektura konzultován se zástupci památkové péče. „Pro zjednodušení pěšího spojení s historickým centrem byla navržená a následně zrealizována lávka z druhého nadzemního podlaží. Kromě primární funkce zajišťující parkování nabízí parkovací dům ve spodní části také komerční prostory,“ uvedl Martin Jakeš, hlavní inženýr projektu z architektonické a projekční kanceláře HELIKA.

Vjezd do parkovacího domu z Truhlářské ulice je situován naproti Lautensackovskému domu, výjezd je umístěný na druhém konci domu poblíž provizornímu napojení ulice na budoucí Roudenský obchvat. Těmito vjezdy budou zajíždět a vyjíždět i malá nákladní vozidla k zásobování požadovaného komerčního prostoru v přízemí domu o rozloze1 600 a 350 m2.

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Dům je díky rampovému systému rozdělen na dvě podélná ramena s vnitřním atriem. Při výjezdu jsou situovány prostory pro obsluhu a ostrahu objektu a nezbytného technického zázemí. Důležitá technická zázemí nutná pro provoz jako je výměníková stanice, strojovna silnoproudu, strojovna slaboproudu apod. jsou z důvodů možné záplavy situovány do druhého nadzemního podlaží.

Kapacita parkovacího domu je 447 míst, z toho 27 parkovacích stání je vyhrazeno pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace a osm parkovacích míst je vyhrazeno pro rodiny s dětmi. Ve vybraných podlažích jsou situována také sociální zařízení pro veřejnost, v každém podlaží ústí dva výtahy a dvě úniková schodiště. Celkový obestavěný prostor parkovacího domu je 53 500 m3.

Architektura budovy jednoznačně přiznává svou funkci. Parter domu v přízemí je oživen prosklenými výlohami komerčního prostoru, podélné fasády samotného parkovacího domu jsou horizontálně členěny stropy a koncovými průvlaky. Plášť je transparentní, jiný na osluněné fasádě k Tyršově komunikaci a jiný, vegetací porostlý, směrem k řece a Lautersackovskému domu.

NEVŠEDNÍ PARKOVACÍ SYSTÉM
Hlavní krátká jihovýchodní fasáda je rozdělena proskleným výtahem, jehož tubus spojuje obě o půl podlaží posunuté části parkovacího domu. Na celoproskleném amorfním panelem obloženém nároží je umístěn svítící piktogram a velkoplošný displej s informací o obsazenosti parkingu, na rovných částech parkovacích pater se volně vlní horizontální skleněné amorfní fotovoltaické panely, které jsou v největší míře použity na dlouhé jihozápadní fasádě, oživené na západním konci štíhlou pěší lávkou v úrovni druhého podlaží.

Systém parkování je navržen v o půl patra posuvném tzv. D´Humiho systému parkování. Tento systém funguje tak, že vozidla překonávají krátké rampy mezi jednotlivými podlažími a z důvodu protisměrného naklonění ramp se pohybují při nájezdu i při výjezdu ve všech prostorách parkovacího prostoru jednosměrně. Systém umožňuje oddělit vjezd a výjezd z parkovacího domu, což je u tak velkých parkovišť provozně a dopravně výhodné.

Parking House Rychtářka in Plzeň – The First PPP Project in Operation
Parking house with commercial premises Rychtářka is the first completed PPP project in the Czech Republic. The new building offers not only sophisticated system of parking for 447 vehicles, but despite its pragmatic functional use it naturally fits in the surrounding built-up area, adjacent to the memorial urban area. Parking house Rychtářka has been designed by architects from company AVE architekt and the chief designer is an architectural and design company HELIKA, a. s.

Z podkladů HELIKA, a. s.

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Parkovací dům Rychtářka – fotovoltaické panely jsou volně zavěšeny na jednotlivých patrech.Dům je díky rampovému systému rozdělen na dvě podélná ramena s vnitřním atriem.D‘Humiho systém parkováníOcelová lávka pro pěší vedoucí do útrob parkoviště

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Sykora Home PrahaSykora Home Praha (424x)
Architektonicky zajímavý reprezentativní obchodní dům firmy SYKORA, spol. s r. o. členěný na třípodlažní obchodní prosto...
Galerie Grand Prix BrnoGalerie Grand Prix Brno (378x)
DIPLOMOVÉ PRÁCE MLADÝCH ARCHITEKTŮ V. - V minulém vydání Konstrukcí jsme zavítali s architektonickým návrhem do Brna. V ...
Sídlo firmy Lumius soběstačná administrativní budovaSídlo firmy Lumius soběstačná administrativní budova (355x)
Z urbanistického pohledu je hmota na pozemku umístěna tak, aby zapadala do širších souvislostí území. Před vstupem do sí...

NEJlépe hodnocené související články

Architekti volili nejoblíbenější software: Allplan je Architect’s Darling 2016 (5 b.)
Allplan byl vyznamenaný po roce 2012 a 2014 již po třetí oceněním Architectsʼ Darling® Award. Prestižní socha zlatého Fé...
Vývojové a konstrukční centrum společnosti Huisman Konstrukce s. r. o.Vývojové a konstrukční centrum společnosti Huisman Konstrukce s. r. o. (5 b.)
Nová třípodlažní budova s možností nástavby slouží zároveň jako administrativní centrum společnosti a je dominantou celé...
Návrh ocelové konstrukce automatizovaného parkovacího domu – Automatizované dopravní centrum OstravaNávrh ocelové konstrukce automatizovaného parkovacího domu – Automatizované dopravní centrum Ostrava (5 b.)
Odborný příspěvek je zaměřen na návrh a posouzení nosných ocelových konstrukcí automatizovaného parkovacího domu Automat...

NEJdiskutovanější související články

Projekt Nové Vítkovice odstartovalProjekt Nové Vítkovice odstartoval (4x)
Bývalé ocelové srdce Česka – Ostrava, stojí na prahu dalšího monstrózního projektu. Nejde o nic menšího, než o rev...
Předsazená montáž oken a dveří (2x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...
Nákupno-zábavné centrum AUPARK KošiceNákupno-zábavné centrum AUPARK Košice (2x)
Navrhované Nákupno-zábavné centrum AUPARK Košice je kompozične rozdelené na dva stavebné objekty SO 101 a SO 102 a tri k...
Aktuální číslo časopisu
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
pozemních staveb?
Potom využijte možnosti registrace
za akční cenu 300,-/rok

do Katalogu firem.

Google

Zavřít [x]