Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Po Vltavě s betonem

Po Vltavě s betonem

Publikováno: 3.12.2018
Rubrika: Zajímavosti

Praha se stále rozvíjí. Pořád je v širším centru velké množství ploch, které jsou určeny k zástavbě: Nákladové nádraží Žižkov, bývalé areály ČKD a Pragy ve Vysočanech, nádraží Bubny, Rohanský ostrov, Smíchovské nádraží… To všechno jsou místa, která budou v nejbližších letech postupně zastavěna tisícovkami bytů a kanceláří. Praha se stává moderní metropolí, kde sídlí světové firmy, a kde lidé chtějí žít a moderně bydlet.

Vznikají nové bytové komplexy, administrativní budovy, obchodní a vzdělávací centra, výrobní haly, rodinné domy… Neustále se pracuje na vylepšování dopravní infrastruktury – je připravena stavba Radlické radiály, chystá se dostavba vnitřního městského okruhu, je v plánu nová trasa metra D nebo dostavby a opravy pražských mostů a tunelů.

To vše ale znamená dostat do města několik miliónů tun stavebního materiálu, který přivezou desítky tisíc těžkých nákladních kamiónů. Dopravit takové množství materiálů po pražských silnicích značně zatíží pražskou dopravu a negativně ovlivní stav silnic. Železo, cihly, sklo, malta, polystyren a také… beton. Bez betonu se takto velké projekty zkrátka neobejdou. Ačkoliv má beton v očích veřejnosti spíše negativní konotace, z odborného hlediska je to jedinečný a nenahraditelný stavební materiál. A právě díky betonu, kterého je na stavby potřeba ze všech materiálů absolutně nejvíc, lze v Praze výrazně snížit množství náklaďáků, které poškozují a zacpávají silnice. Už například jen tím, že beton se vyrábí na betonárnách, které v Praze již teď existují. Dokonce jsou v centru města hned dvě moderní betonárny, které jsou navíc na břehu Vltavy. A jejich ohromnou výhodou tak je přístaviště pro nákladní lodě.

Odhadem bude pro výše zmíněné projekty třeba více než 1 milion m3 betonu. Jeden m3 betonu má hmotnost asi 2,3 tuny. Beton se skládá z 75 % z písku a kameniva, zbytek tvoří cement, voda a přísady. Kamenivo a písek se těží z lomů a pískoven. Většina se jich nachází na sever od Prahy. 75 % objemu betonu je 1,7 tuny. Jestliže v širším centru Prahy bude v nejbližších letech potřeba více než 1 miliónu m3 betonu, bude nutné do města dopravit přes 1,7 miliónu tun písku a kameniva. Jeden nákladní kamión uveze asi 30 tun nákladu. To je tedy téměř 57 tisíc kamiónů, které by mohly zahltit Prahu. Toto množství nákladních aut by závažně ovlivnilo průjezdnost a kvalitu pražských ulic a příjezdových komunikací. Ovšem díky dvěma betonárnám umístěným strategicky téměř ve středu města, nepřijedou milióny tun materiálu po silnici, ale po vodě. Moderně, ekologicky, bez hluku a s minimem exhalací. Autodomíchávače s hotovým betonem z betonárny tak ujedou už jen krátkou vzdálenost od betonárny přímo na stavbu. 

Příkladem je právě končící stavba Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji. Tato stavba byla zásobována z jedné ze zmíněných betonáren, z betonárny Libeň, která je vybavena přístavištěm a podzemním kolektorem pro dopravu kameniva z lodí přímo na betonárnu. Betonárna je umístěna hned u severního portálu tunelu Blanka. Na tuto stavbu bylo prostřednictvím této betonárny dovezeno více než 300 tisíc tun kameniva, které bylo dopraveno právě loděmi. Díky tomu se tak v letech 2016 a 2017 ve městě objevilo o více než 10 tisíc kamiónů méně.

Praha prostřednictvím dvou betonáren u řeky již několik let využívá ekologicky čisté lodní dopravy stavebního materiálu, stejně jako je tomu v jiných evropských městech, jimiž protéká řeka. Příkladem může být Paříž s betonárnou u řeky Seiny, na dohled od Eifellovy věže. V budoucnu tak budou Pražané při chystané intenzivní výstavbě, která je pro město nezbytná, zatíženi výrazně méně. Paradoxně, díky tak neoblíbené věci jako je beton.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Lodní dopravaStavba Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji.Betonárna Rohanský ostrovBetonárna Libeň

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Konstrukce a architektura (884x)
Na pultech knihkupectví se objevila nová kniha, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít. Kniha nazvaná Konstrukce a ...
Jak nakupovat vláknové lasery a ohraňovací lisy?Jak nakupovat vláknové lasery a ohraňovací lisy? (874x)
Pokud se chystáte na nákup nového vláknového laseru nebo ohraňovacího lisu, měli byste si před samotným výběrem ujasnit ...
ROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNGROCKWOOL má flotilu „ještěrek“ a vlastní plnicí stanici na CNG (871x)
Bohumínská společnost ROCKWOOL, výrobce izolací z kamenné vlny, investovala 25,5 mil. Kč do pořízení vysokozdvižných voz...

NEJlépe hodnocené související články

České firmy přicházejí o miliardy, nevyužívají potenciál rozvojových trhůČeské firmy přicházejí o miliardy, nevyužívají potenciál rozvojových trhů (5 b.)
Na rozvojových trzích po celém světě se v oblasti infrastrukturálních projektů ročně soutěží zakázky za více jak sto mil...
Hendlův dvůr dýchá geniem loci a láká k modernímu bydlení Hendlův dvůr dýchá geniem loci a láká k modernímu bydlení (5 b.)
Na začátku byla otázka, jak významnou památku z 16. století obnovit citlivým způsobem a využít potenciál místa pro bydle...
O aplikaci BIM diskutovali starostové se zástupci ministerstvaO aplikaci BIM diskutovali starostové se zástupci ministerstva (5 b.)
Odborný seminář Buďte BIM ready!, konaný 6. února 2018 v hotelu Vitality ve Vendryni u Třince volně navázal na konferenc...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (8x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
EURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictvíEURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictví (3x)
Až za dva roky píšťalka rozhodčího zahájí první utkání ze série evropského fotbalového šampionátu EURO 2012, budou mít z...
Aktuální číslo časopisu
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
pozemních staveb?
Potom využijte možnosti registrace
za akční cenu 300,-/rok

do Katalogu firem.

Google