Objednejte si bezplatné zasílání tištěné verze časopisuKONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2005    Předsedové porot oceňují stavební díla

Předsedové porot oceňují stavební díla

Publikováno: 25.10.2005, Aktualizováno: 25.12.2008 01:09
Rubrika: 2005
  1. Porovnejte úroveň přihlášených staveb loni a letos. Co pro ně bylo charakteristické?
  2. Která dopravní stavba vás osobně asi nejvíce zaujala a proč?
  3. Vyzdvihněte jeden technický detail nebo zajímavost na přihlášené stavbě, která podle vás „předběhla dobu“ a ještě o nich hodně uslyšíme.
  4. Zkuste, prosím, podle úrovně staveb okomentovat současný stav českého stavebnictví.


Petr Moos, proděkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze
předseda poroty Dopravní stavba roku 2005

  1. Letos přihlášené stavby představují, oproti loňsku, díla podstatně komplexnější, a to jak po stránce projektové přípravy a financování, tak také po stránce vlastního provádění staveb. Škoda, že chyběla díla, spojená s vodní dopravou.
  2. Komplexní řešení vzájemně dobře spolupracujících systémů, vytvořených v tunelovém komplexu Mrázovka. Zde jistě odborníci oceňují inovace v technologii NRTM, při které se v maximální míře využívá samonosnosti horniny. Postup byl aplikován v geologicky nepříznivém prostředí pro stavbu tunelů.
  3. Velmi obdivuji systémy zabezpečení provozu tunelů Mrazovka a také kvalitu provedení stavby, jakož i její přínos pro zklidnění dopravy v Praze 5. Můj obdiv má též způsob provedení stavby tunelové části metra IV.C.
  4. Podle ohlasů zahraničních odborníků i našich specialistů se české stavebnictví řadí v mnoha ohledech k evropské špičce. A je jistě chvályhodné, že v nejširší míře splňuje náročné evropské standardy.


Radomíra Sedláková
předsedkyně poroty Stavba roku 2005

  1. Jednotlivé ročníky se porovnávají obtížně, protože se liší skladba soutěžících staveb. A to jak typologicky, tak místně a ekonomicky. Vždy se přitom docela zajímavě ukazuje, jaká jsou právě ve stavění aktuální témata. Například před několika lety jsme v porotě toužili po bytových stavbách a těch bylo letos hodně. Ale toužíme po nich pořád, nyní v bližším vymezení – po normálních bytových stavbách. Nikoliv jen těch luxusních, jak se samy označují. Vzhledem k tomu, že se po vzoru této soutěže vyrojila řada dalších, jak typologických, tak regionálních, z nichž některé údajně, nevím proč, doporučují, aby se stavby v nich soutěžící nehlásily jinam, nám letos téměř vymizely stavby dopravní, na rozdíl od loňska, kdy jich bylo hodně.
  2. Pro mne je každá stavba vždy něčím přitažlivá. Jsem velmi ráda, že je jich každý rok tolik a tak rozmanitých. Opravdu jen výjimečně mě některá nezaujme. U „propadáku“ se chci dopátrat toho, kde se stala chyba a proč to tak špatně dopadlo...
  3. Stavba roku není tak úplně soutěží, hledající realizace, zamířené do budoucna. Architektura i stavění jsou do značné míry obory, které pracují s tradicí. Dům musí dodržovat určitá pravidla...
    I když pochopitelně novinky, které zaujmou, se každoročně objevují. Letos nás jedna stavba dokonce vyprovokovala k vypsání zvláštní ceny za dokonale inteligentní stavbu. I když je to imponující a úchvatné, nemyslím si, že by to byl příklad pro všechny stavby. Já na realizacích více než technické a technologické inovace oceňuji to, jaký vytvářejí prostor v sobě a kolem sebe, jaké prostředí nabízejí pro lidi uvnitř, jak se chovají ke stavbám kolem sebe, jak mají zvolené a zpracované materiály.
  4. Většina ze staveb, které se ocitly ve druhém kole, evropské srovnání snese. Každá stavba je vždy pevně zakotvena ve svém konkrétním prostředí, musí dobře plnit funkci, pro niž byla vystavěna. V mezinárodních architektonických soutěžích pro realizované stavby obvykle uspějí ty, které, poněkud zjednodušeně řečeno, jsou představeny dobrými fotografy. To, jak jsou posuzovány soutěže ze stavebního hlediska, nevím. Ale myslím si, že mnohé naše stavby by uspěly i tam. Ty oceněné jistě.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Oba konce tunelu Klimkovice jsou propojeny (345x)
Dne 12. 12. 2005 ve 12,00 prorazili stavbaři tunelovou rouru B dálničního tunelu Klimkovice. Stavbu, v úseku dálnice D47...
Novým sídlem Skanska DS je Brno (82x)
Společnost Skanska DS, která je lídrem na trhu dopravního stavitelství v České republice změnila od začátku července síd...
Allianz Arena pohledem fotografa (52x)
Na několika záběrech je zachycena stavba unikátního fotbalového stadionu, který se buduje na severu Mnichova. Finanční o...
Aktuální číslo časopisu
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
pozemních staveb?
Potom využijte možnosti registrace
za akční cenu 300,-/rok

do Katalogu firem.

Google

Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu

Zavřít [x]